Mi a jobb választás – az online vagy az offline értékesítés?
Írta Vörös Istvánekkor 2023-01-26
Világunkat lehetetlen elképzelni értékesítés nélkül. Az értékesítés mindenhol ott van, és a technológával is tartja a lépést, így ma már senkit sem lep meg, hogy online is lehet vásárolni. Az online vásárlásnak számos előnye van. De még a sok előny ellenére is vannak még olyanok, akik óvakodnak az online vásárlástól, mert biztonságosabbnak találják a megszokott, hagyományos módszert. Megvizsgáljuk, mi a testhezállóbb, költségkímélőbb, illetve jövedelmezőbb egy kezdő vállalkozónak – az online vagy offline értékesítés.
Online értékesítés: a nyilvánvaló előnyök
Mind a kezdő, mind a tapasztalt vállalkozók képesek online értékesíteni úgy, hogy közben egyáltalán nem számít, hogy pontosan milyen terméket kínálnak a potenciális vásárlóiknak. Mindenféle szolgáltatás és termék releváns lehet, ha az online sales esik a választásod. Az online értékesítés mindannyiunk számára népszerű előnyei közé sorolhatók a következő szempontok:
1. Széles közönség. Az online értékesítés már csak azért is jövedelmezőbb, mert szélesebb a közönsége, következésképpen a belőle származó jövedelem is sokszorosa lehet az offline-énak.
2. A vezetői feladatok átruházása. Az online munkavégzés lehetőséget ad arra, hogy egyes feladatokat átruházz az alkalmazottakra, vagy az üzleti partnereidre. Ez egyben azt is jelenti, hogy több időd lesz minden másra (például pihenésre).
3. A termékek nagy választéka. Egy hagyományos üzlettel ellentétben itt nincs korlátozva a kínálat. Az online boltok nem rendelkeznek üzlethelyiségekkel, és így nincs is fizikai korlát a termékek számát illetően. Egy webáruház annyi terméket kínálhat, amennyit csak akar. Következésképpen, az értékesítésből származó nyereség napról napra nőhet.
4. Vonzó árak. Mivel nincs szükség üzlethelyiség bérlésére, valamint az eladók és más alkalmazottak munkabére is megspórolható, lehetőséged nyílik arra, hogy vonzóbb árakon kínáld termékeidet a vásárlóid és partnereid számára.
5. Idő- és pénzmegtakarítás. Az online értékesítéssel nemcsak értékes időt, hanem pénzt is megtakarítasz. Egy szabvány online bolt megnyitásához egészen más költségvetésre van szükség, mint egy offline bolt megnyitásához. Ez még inkább így van abban az esetben, ha az értékesítést dropshippinggel tervezed megvalósítani. Ekkor a termékek megvásárlására és egy raktárban való tárolására sincs szükség.
6. Hirdetési módszerek széles skálája. Az online értékesítés gyorsabb lehet, mert itt a reklám szinte azonnal képes kifejteni a hatását. Egy vagy több módot is választhatsz a termékeid vagy szolgáltatásaid reklámozására. Nagyszerűen működnek a kontextuális, banner és teaser reklámok. A potenciális vásárlókat egy céloldal vagy az e-mail- marketing segítségével is bevonzhatod. Egy jól megtervezett és átgondolt online marketingterv sokat segíthet a kívánt eredmények elérésében.
Sokak álma az otthon kényelméből vagy a világ bármely pontjáról értékesíteni akkor, amikor csak szeretnénk. Ez a cél nem is elérhetetlen. Mielőtt azonban megnyitnád az online áruházad vagy létrehoznád az első landing page-ed, érdemes alaposan megvizsgálni a terméket, valamint végigvenni az összes lehetséges kockázatot.
Az online értékesítés hátrányai
Nem minden olyan szép és egyszerű, mint amilyennek elsőre tűnhet. Nem létezik az a sokak által elképzelt „varázsgomb”, amelyre ha rákattintasz, a számítógéped monitorjából pénzkötegek hullanak az öledbe. Az online értékesítés megkezdése elött fel kell készülni a különböző buktatókra:
1. A kiválasztott termékre nincs kereslet. Előfordul, hogy az eredeti, mutatós termék senkinek sem kell, vagy csak kevesen rendelik meg. Ennek eredményeképpen a költségvetés hamar kimerül, és a várt nyereség elmarad. A tapasztalt kereskedők megelőzésként azt javasolják, hogy kezdetben teszteljük a terméket, és győződjünk meg róla, hogy érdemes-e vele komolyabban foglalkozni. Ha még a tesztelés során is nagyon kevés eladás történik, akkor tanácsos egy másik, hasonló terméket választani, és azt is tesztelni. A kísérletet addig kell folytatni, amíg meg nem találjuk a legjobb megoldást. Csak ezt követően szabad elindítani az online értékesítést.
2. Nem mindig lehet meggyőződni a termék minőségéről. Ha dropshipping értékesítést tervezünk, az áruk „virtuálisak” maradnak, és csak a gyártó szavaiból lehet róluk tájékozódni. De még így is lehet módot találni arra, hogy tájékozódj az adott termékekről. Mindössze annyit kell tenned, hogy a saját postaládádba is rendelsz egy csomagot. Ebben az esetben lehetőség kínálkozik arra is, hogy az eladásra kerülő árukról fényképeket és videókat is készíts. Minél izgalmasabb reklámanyagot állítasz össze, annál nagyobb az esély egy jól működő vállalkozás létrehozására.
3. További képzésre lesz szükséged az internetes értékesítés területén. Természetesen mindent átruházhatsz szakemberekre, de a sikeres vállalkozáshoz fontos, hogy érts ahhoz, amit csinálsz. Időre lesz szükség, hogy megismerd az internet teljes eszköztárát. Meg kell tanulni, hogy mi az a webáruház, hogyan működik, hogyan lehet új rendeléseket felvenni, és hogy miért nem maradhatsz SEO-specialista nélkül. Internetes vállalkozóként az is fontos lesz, hogy megtanuld, hogyan lehet a legjobban reklámozni termékeidet és szolgáltatásaidat úgy, hogy ne veszíts pénzt, sőt, a vállalkozásodat nyereségessé tehesd.
Más szóval, ha az internetes értékesítés mellett döntesz, fel kell készülnöd arra, hogy az is munka- és pénzigényes lesz. Az ismeretek elsajátítása és a pénzbeli befektetés idővel biztosan meghozza a kívánt eredményeket.
Miért jobb offline eladni?
Még az internet korában is folyamatosan nyílnak hagyományos üzletek minden sétálóutcán. Sok üzletember még mindig a hagyományos és sokak számára ismerős offline értékesítés mellett dönt. És ennek megvannak a maga okai:
1. Az ügyfelek bizalma. Egy üzletben megtekintheted a terméket, megérintheted őket, így könnyebb eldönteni, hogy megfelel-e a számodra. Itt nincsenek a szállítással, a megjelenéssel, illetve az áru állapotával kapcsolatos kérdések. A vevő mindent lát, és helyben tud véleményt formálni.
2. Nem kell kiszállítani. Nem kell elküldeni a kiválasztott árut és fizetni ezért a szolgáltatásért. Ebben az esetben nemcsak időt, hanem pénzt is megtakaríthatsz.
3. Egy boltot mindenki lát. Az online bolttal ellentétben itt egy kézzelfogható bolt van, amely valódi terméket kínál. Ezenkívül ez a bolt nem tűnik el a rossz kód beírása vagy egy billentyű helytelen megnyomása után.
Ezek a fő okok, amiért mégis az offline értékesítést érdemes választanod. Persze az előnyök mellett ennek is van néhány hátránya.
Mik a hátrányai a bolti értékesítésnek?
Az üzletben történő, hagyományos értékesítésnél korlátozva vagy a termékválaszték terén. A boltnak van egy bizonyos alapterülete, ezért nem lehet a megengedettnél több terméket összegyűjteni. Az offline értékesítés egyéb hátrányai közé sorolható:
1. A felárak. Minden vásárló az elfogadható árakat keresi. Az online értékesítéssel ellentétben itt fizetned kell az üzlethelyiség bérléséért, illetve az alkalmazottak munkájáért. Természetesen a túl magas felárak elriaszthatják a potenciális vásárlókat.
2. Limitált közönség. Itt nincs lehetőség arra, hogy jelentősebb számú vásárlót elérj. Az terméket általában a helyi vagy az arra járó emberek vásárolják meg.
3. Az áruk és szolgáltatások reklámozására kevesebb lehetőség adódik. A vállalkozók általában az üzlet közelében vagy óriásplakátokon helyezik el a hirdetéseiket, néha pedig a médiát is felhasználják a céljuk eléréséhez.
4. Az üzemeltetés folyamatos ellenőrzést igényel.
Amennyiben nehezedre esik kiválasztani a megfelelő értékesítési formát, akkor kezdetben kipróbálhatod mindkettőt, hogy később le tudd tenni a voksod a számodra megfelelő opció mellett. Ha a lehető legkevesebb idő alatt hozod meg a döntésedet, kevésbé valószínű, hogy kimeríted a költségvetésed adta lehetőségeket.
– Publikálta: Vörös István; szerző: vendégszerző / fizetett tartalom –