Elektromos autó terjedése Magyarországon
Írta Greksa Zsófiaekkor 2021-05-29
Az elektromos autók növekedési statisztikáinak az ismertetése előtt, érdemes egy kicsit hátralépni és rápillantani a hazai valóságra. Utána még mindig igaz az állítás, de jól lehet látni, hogy van hova fejlődni. Az egyik információ, hogy a magyarországi autó átlagéletkor, a statisztikai hivatal adatai szerint 14,7 év (KSH, 2020). Ez a szám sajnos évről-évre növekszik, ami egy rossz trend.
A másik adat, amivel lehet számolni, az az 1000 lakosra jutó autók száma. Ez a jó öreg Európában 587 darab, felénk 349. A számok, szintén a tavalyi statisztikákat tükrözik.
2012-ben, a hazánkban forgalomban lévő gépjárművek száma 3,269 millió darab volt, ez 7 év elmúltával közel 4 millióra emelkedett
(3 812 013db). 2020-ban már 3 millió 920 ezer autó koptatta a hazai utakat. Ez az átlagéletkor az elektromos autó vásárlót is a www.checkcardna.com oldalra viszi, ahol utána tud nézni a kiszemelt járművének az előéletének.
Az előbb felsorolt adatokhoz érdemes viszonyítani az elektromos autók számát, mert ez jól mutatja, hogy mekkora fejlődés előtt áll a műfaj.
Honnan, hová
2012-ben az elektromos autók száma 3269 darabot mutatott. Ekkor még csak azok váltottak a tisztán elektromos autóra, akik műfaj úttörői voltak. Ebben az időben a használt piacon még jobban elérhetők voltak a Citroën Electrique modelljei, amiket a francia cég már az AX-ból és az első generációs Berlingóból is készített.
Ezek mellett ott toporgtak az úttörő modellek, pl. a Mitsubishi i-Miev. Ez a japán belpiacos típuson alapuló elektromos autó, műszakilag rokon Smarttal. Ebből a farmotoros kocsiból készített tisztán elektromos kivitelt a japán vállalat. Ez volt az elsők egyike és persze a Nisan Leaf. További statisztikai adatokat a témában, innen tud elérni: www.eea.europa.eu
Mivel a távol-keleti gyártó együttműködött a PSA csoporttal, így Citroën C-Zero és Peugeot Ion néven is lehet keresni ezt a típust. A változtatás mindössze az, hogy kicserélték a jelvényeket az autókon és talán más a futómű hangolásuk a francia gépeknek.
Ezek a járgányok, az olcsóságuk miatt – 1,6 millió forinttól indulnak felfele – váltak a belépő szintű használt villanyautókká. Hátrányuk, hogy a hatótávjuk olyan 100 kilométer körül, fölött indul, így leginkább városi közlekedésre használhatók.
2020 év végére – az egyik számlálás szerint – már 12,5 ezer darab, tisztán elektromos autó suhant a hazai utakon. Ez komoly növekedés a nyolc évvel korábbi darabszámhoz képest. Az elektromos autók terjedése felénk nagyobb arányú volt, mint az európai uniós átlag. Ez a jól hangzó, politikusi beszédekbe beleszőhető információ, a 2016-2018-as értékeket vette alapul.
Pályázatok
Az európai uniós országokhoz hasonlóan, Magyarország is támogatja az elektromos autók vásárlását. Ez a hozzáállás nagyban segíti az elektromos autók terjedését, sokan nagy reményeket fűznek a legfrissebb pályázathoz is. Ezeket sajnos használt elektromos autókra nem lehet felhasználni, amelyek előéletének itt tud utána nézni: bestvindecoder.com
A legutóbbi pályázat sikeréről sokat elmond, hogy a 2020 júniusában kiírt 5 milliárd forintos keretet, 27 óra alatt költötték el. A szomszédos Horvátországban a 2,9 millió eurós elektromos autós támogatás, 2 perc alatt fogyott el… Az elektromos autók népszerűek, főleg támogatással.