Magyarországon is hatalmas forgalmat generál az e-sport piac
Írta Füstös Évaekkor 2022-12-05
Magyarországon is igen gyorsan növekszik az e-sport piac, hiszen 2020-ban például 100 ezer fővel nőtt meg az online sportolók tábora az előző esztendőhöz képest. Emellé hozzátartozik, hogy a piac 50 milliárd forintos forgalmat generált, ami azért jelentős előrelépés a korábbi évekhez képest.
Ebben a cikkben bővebben kifejtjük, hogy mi a helyzet most a hazai e-sport iparágban.
Mi az e-sport?
Az e-sport az elektronikus sport rövidítése, amelynek résztvevői amatőr vagy profi módon, versenyszerűen űzik a videojátékozás. Ebből adódóan a játékos megjelölés mellett e-sportolóknak is nevezzük őket. Valószínűleg a Wii játéktól ered az elnevezés, hiszen a mai e-sportban nincsen fizikai munka, az embereknek nem kell testi fizikumukkal teljesíteni semmit. Maga a piac igen érdekes, ráadásul egyre jobban támogatják azokat, akik belenéznének ebbe a világba. Sőt, az újonnan érkezők regisztráció esetén néha még extra induló bónuszokra is számíthatnak játéktól függően, hogy könnyebben beletanulhassanak a játékba. Az e-sport hazánkban nagyjából 2005 óta van a köztudatban, de csak 2010 után terjedt el igazán. Azóta rengetegen csatlakoztak be, hiszen sokszor munkában is lehetőség van így figyelemmel követni a sportokat és a játékokat.
Az e-sporthoz tartozó leggyakoribb műfajok a MOBA, amely egy online többjátékos csatamező és az FPS, amely egy belső nézetes lövöldözős játék. Ide tartoznak továbbá a verekedős, a kártyajátékok, a valós idejű stratégiai játékok, azaz az RTS, valamint a battle royale.
A MOBA legnépszerűbb játékai
A MOBA kategóriába sorolható a Leauge of Legends, amely egy valós idejű stratégiai változat. Ezt a Warcraft III: The Frozen Throne játékhoz készítették. A játék fejlesztője egyben a kiadója is, a Riot Games. 2008-ban került bejelentésre, majd 2009-ben vált széleskörűen elérhetővé. Hazánkban hatalmas népszerűsége van az e-sport piacon, nem véletlen, hiszen abban az időben látott napvilágot, amikor ez az egész elkezdődött.
Ide sorolható még a DOTA 2, amely a Defense of the Ancients játék felújított, különálló verziója. 2013-ban mutatták be az ingyenes, kiegészítőkkel teli darabot, amiben lehetőség van helyi hálózatokon játszani, akár robotok ellen, egyedül. Ezeken kívül persze megannyi videojáték sorolható ebbe a kategóriába, azonban mára már akkora a kínálat, hogy nehéz megtalálni azt az egyet, ami tényleg tökéletes lenne az ember számára.
Az e-sport piac jövője
Becslések szerint évről-évre egyre többen fogják figyelemmel követni az e-sportot. 2019-ben világszinten 427 millió volt azok száma, akik az otthonukból néztek mérkőzéseket. Azt e-sport terjedésének, valamint a számok meredek emelkedésének nagy szerepe volt az egyes online streaming platformoknak, mint a YouTube és a Twitch, amiket rengeteg magyar fiatal és idősebb generáció használ napi szinten.
Az e-sport Magyarországon
A magyar kultúra még mindig távol áll ettől az új keletű világtól, azonban a változást már lehet észlelni. A hazai játékosok viszont fele annyira kitartóak és céltudatosak, mint a külföldi résztvevők. Napjainkban igen kevés olyan ember van itthon, aki megfelelő szinten tudná tartani magát.
Az első nagyobb rendezvényre 2018-ban került sor, ez volt a V4 Future Esport. Később azonban a Magyar Nemzeti Esport Bajnokságot is megrendezték, amely az első olyan nagyobb esemény volt, amely ligarendszer alapúan nyújtott lehetőséget az embereknek a játékra. A rendezvényt azóta többször megtartották, tehát mondhatni, hogy hazánkban is kezd felvirágozni az e-sport.
Jól látszik a számokból is, hiszen 2021-ben az előző évhez képest 100 ezerrel nőtt azok száma, akik betekintettek ebbe a világba. Ez a piacon 50 milliárd forintos forgalmat jelent, ami ekkora tagszámnál hatalmas eredmény. Ehhez persze hozzájárult a vírus és a karantén, hiszen az utóbbi időben a szokottnál több szabadidőnket töltöttük a négy fal között, ami még a hardcore gamerek életére is hatással volt. A költésre azonban két ellenkező irányból hatott a válság, hiszen vannak akik csökkentették a kiadásaikat, azonban lényegesen többen vannak azok, akik erre adtak ki pénzt.
Az e-sport versenyeket a járvány alatt is folyamatosan tartották, így a játékosoknak sosem kellett unatkozniuk. A megmérettetésnek az iparágon belül igen pozitív hatása van, hiszen a 2020-ban 50 milliárd forintos forgalmat generált, ami még a 2019-es adatot is 8 milliárddal szárnyalta túl. A 2017-es számot pedig megduplázta. A covidnak tehát kevés nyertese volt, az e-sport piac azonban az egyik, amely jól jött ki ebből a helyzetből.
A legfontosabb platformok
Bár az e-sport legjobban PC-n megy, hiszen a felhasználók 79 százaléka itt tevékenykedik, azonban egyre nagyobb azok aránya, akik mobil eszközön teszik mindezt. Streameket, videós tartalmakat szinte mindenki az okostelefonról nézi, így idővel a számítógépek helyét átveszi a tablet és a telefon. Erre azonban még várni kell, hiszen a legtöbb játék továbbra is PC-re készül.