KORONAcafé: Sokan szigorítanák a vezetési korhatárt
Írta Lukács Kataekkor 2020-07-30
Vezetésről beszélgetve örök téma, hogy vajon az idősebb korosztályt engedjék-e volánhoz ülni, vagy sem. Hazánkban ezt eldönteni egyedül a háziorvosnak van joga, ő mérlegelheti, melyik autóvezető alkalmas részt venni a közlekedésben és melyik nem.
Hatvanöttől hetvenig három, míg hetventől maximum kettő évre adhatja meg az alkalmasságot a vizsgálatot végző orvos, illetve bizonyos egészségügyi problémák esetén akár ennél rövidebb időre is.
Idősebb korban általában lassulnak a reflexek, romlanak az érzékszervek, a látás, a hallás, de a vezetési képességeknek a gyengülése, lassulása nagyobb óvatossággal ellensúlyozható. Ugyanakkor a fiatalabb korosztálynál pedig az esetlegesen nagyobb agresszivitás vagy gyorshajtás, a felelőtlenség legalább ekkora, ha nem nagyobb baleseti veszélyforrás.
(Kép: autoszektor.hu)
Bár az áramszünet közbeszólt, de! a KORONAcafé utolsó etapjában szakértőt is hívtunk az időskori vezetés témájában segítségül. Hajas Gábor a Kiskun Autós Iskola vezetés oktatója megosztotta tapasztalatait és véleményét a balesetveszélyes szituációkkal kapcsolatban, továbbá beszélt arról, hogy a korosodó sofőrök esetében mennyiben nő a kockázat a közlekedésben és melyik az a felső korhatár ameddig biztonságosan kocsikázhat egy illető – nyilvánvalóan ez egyénfüggő.
A kutatásokra, statisztikákra hivatkozva kiderült, hogy vannak az idős vezetőkre jellemző közúti baleseti szituációk: ilyen például a balra nagyívben kanyarodás, a kihajtás udvarról, alacsonyabb rendű utakról. Ezekben többek között a periférikus látás romlása is szerepet játszik. Ilyenkor általában oldalról ütköznek autójuknak: ez a fajta ütközés súlyos sérüléseket okozhat, mert a bennülőt direkt nagy ütés éri az ajtótól, már 30 km/h-s sebességnél is.
Nagyon fontos ebben a korban is a felelősség kérdése. A megszokott mobilitást feladni ugyanis nagyon nehéz, azt amit az ember megszokott, például, hogy bárhová könnyedén eljuthat, feladni egyik pillanatról a másikra nem könnyű.
Azt a pillanatot felismerni és felelősséggel kezelni, amikor azt mondom, hogy nem ülök többet a volánhoz, nagyon komoly pszichés teher és felelősség, ennek ellenére fontos jól átgondolni és mérlegelni.
Titeket sem hagyott hidegen a téma, sőt a kommentek többségét figyelembe véve a vezetési korhatár szigorítása felé billent a mérleg:
Forrás: hvg.hu/autoszektor.hu/beol.hu